Sangglad:
Sangglad – sådan!

Sangglad – sådan!

Beskrivelse


Sangglad er for daginstitutionerne, der vil give sangen en helt centralt plads i børnenes hverdag. Sangen kan være en medvirkende faktor til øget trivsel og glæde.

I mere end 100 institutioner landet over er sangen blev integreret i den pædagogiske praksis.

I dette forløb kan I se 10 videoer, som viser, hvordan sang og rytme kan integreres i institutionens daglige virke til glæde og gavn for både store og små.

Sangglad er både et udviklingsforløb for hele institutionen og et uddannelsesforløb for de professionelle voksne, som børnene har deres dagligdag sammen med. Det helt overordnede mål med Sangglad er, at sangen skal bidrage væsentligt til glade og kreative børneliv. Det er der forskningsmæssigt belæg for at den kan, når sang og det at synge sammen er en del af børnenes og de voksnes fælles hverdag.

Vi håber, at I kan få noget ud af videoerne, og finder lyst til og interesse i at arbejde videre med det.

Rigtig god fornøjelse.

Free
Sangglad – Sådan!2
  • Puls – Sådan! 1

    Pulsen er musikkens hjerteslag. En fælles puls gør, at vi følges ad. Vi kan klappe, trampe, danse, hoppe eller gå pulsen sammen. Du kan også lege med sprogets puls, rytme og rim gennem remser. Små børns naturlige puls er hurtigere end voksnes, og de ”går” ind og ud af puls. I videoen er der eksempler på hvordan du på enkle måder arbejder med puls og øver at I følges ad.

  • Rytme – Sådan! 1

    Leg med puls og rytme, samt akkompagnement på rasle-æg og trommer. Når vi spiller på trommer kan det mærkes fysisk i kroppen og det udvikler børnenes rytmisk -motoriske fundament. Rytmerne calypso, galop og swing introduceres på trommer, desuden gennemgår vi hvilke bevægelser der passer til rytmerne.

  • Trommelege – Sådan! 1

    Gode trommelege introducerer grundlæggende elementer i musikken. Det er sjovt at se lytte og vise for hinanden. For at styre trommelege med børn, skal du vise børnene 3 enkle regler, som vi gennemgår i videoen sammen med trommelegene.

  • Sang i læreplanerne – Sådan! 1

    I denne video kan du se et eksempel på hvordan du kan koble sang til læreplanerne til den pædagogiske praksis, og få konkrete tips til at komme i gang. Pædagog og souschef Lise Herluf Hansen, fortæller om hendes forberedelse og arbejde med sangen Sørøverkongen Jonathan.

  • Kanon – Sådan! 1

    Kanon styrker børnenes fornemmelse for fælles puls, og at kunne holde sin egen stemme. Klokkespil kan bruges som et fint og enkelt akkompagnement. Videoen gennemgår trin for trin hvordan du får børn til at synge i kanon.

  • Leg med stemmen – Sådan! 1

    I denne video gennemgår vi stemmeøvelser du kan lave med børn, og desuden er der inspiration til stemmegymnastik med sjove lyde. Stemmen elsker gymnastik, at strække sig op og ned, og at lave lange toner. Børns stemmebånd er kortere end voksnes stemmebånd, og derfor synger de i et lysere leje end voksne. Når vi synger med børnene skal vi derfor tænke på at synge i deres leje – så synger de mere med!

  • Lederskab – Sådan! 1

    Når du skal lede en sangaktivitet, skal du gøre det med dit kropssprog og din stemme. Fokus og flow er vigtigt for at fastholde børnenes fokus. I denne video vises i praksis hvordan du laver direkte overgange imellem sangene, og der er eksempler på ”fokus-samlere”. Desuden introduktion til deltagerstrategier og hvordan du skaber ejerskab hos børnene.

  • Sangsamling - Sådan! 1

    En sangsamling kan rumme alt det man kan arbejde med indenfor sang, musik og bevægelse. Her kan du planlægge et forløb og koble det til det du arbejder med i den pædagogiske praksis. Det styrker desuden fællesskabsfølelsen i en gruppe at være sammen om at synge. Videoen indeholder tips til planlægning, eksempel på program, og opbygning af en samling.

  • Ind i en sang – Sådan! 1

    En sangs fortælling bliver levende når du bruger fagter, spørger ind til teksten i sangen, bruger billeder, rekvisitter og lignende. Her sætter du med det samme gang i børnenes fantasi og billeddannelse, og det smitter af på deres forhold til sangen. Når de forstår og mærker sangen giver det mening for dem, og det kan høres når de synger. I denne video får du en række værktøjer til at komme ind i en sang.

  • Start og slut – Sådan! 1

    Det er en god ide, og en stor hjælp for børnene, at starte og slutte en sangsamling på samme måde hver gang. Den kendte ramme giver tryghed og det er et godt udgangspunkt for at deltage og lære nyt. I videoen er eksempler på forskellige typer start og slutsange, samt inspiration til hvordan du kan lave din egen start-/slutsang.

Anmeldelser

Gennemsnitlig bedømmelse

0
0 bedømmelse

Detaljeret bedømmelse

5 Star
0%
4 Star
0%
3 Star
0%
2 Star
0%
1 Star
0%
Sara Boesen

Underviser

Free