Interview med Anna Stelvig fra StudyMind om eksamensangst

Eksamensangst

De mundtlige eksamener er i gang, og hos Restudy ved vi, at mental eksamenstræning er vigtig for at opnå en god eksamen. Vi har derfor valgt at samarbejde med StudyMind, der er specialiseret i eksamenstræning og eksamensangst.

Deres app Eksamensparat har hjulpet mange elever i Danmark til at dæmpe eksamensnerverne, så de kan præstere deres bedste til eksamen. Men hvem står bag StudyMind? Hvem er Anna Stelvig?

Anna Stelvig er cand.mag. i psykologi med speciale i eksamensangst og rådgiver til daglig uddannelsessteder og elever om, hvordan de kan gøre sig fri af eksamensnervøsitet og styrke deres præstationsevne ved eksamen.

1. Du har selv kæmpet med et eksamensangst, hvordan påvirkede det dig da du var elev?

Anna: Jeg har haft eksamensangst, så længe jeg kan huske. Det startede for alvor i folkeskolen til prøveeksamen, hvor jeg husker, at jeg hoppede op i sengen til mine forældre, fordi jeg blev så bange bare ved tanken om de kommende prøver. Fra gymnasietiden husker jeg mest tydeligt hvordan nervøsiteten påvirkede mine studievaner i negativ retning. Jeg udsatte eksamenslæsningen fordi jeg var så nervøs, med det resultatet, at jeg ikke var tilstrækkeligt fagligt forberedt når jeg så skulle til eksamen. Hvilket selvfølgelig bare gjorde mig endnu mere nervøs og bange, og det endte da også med at jeg forsøgte at flygte ud af vinduet til min matematik-eksamen. Jeg var fanget i en ond cirkel.

På universitetet besluttede jeg mig for at gøre noget ved angsten og derfor valgte jeg også at skrive speciale om eksamensangst. Gennem mine studier samlede jeg en masse viden, både på det personlige og teoretiske plan, og det er den viden jeg i dag bruger til at hjælpe elever der har eksamensangst.

2. Hvorfor er eksamensangst så vigtigt et emne at tage hånd om?

Anna: Livet er i princippet en lang eksamen. Vi skal ikke kun præstere på studiet, men også til køreprøven, holde taler, på sportspladsen, til jobsamtalen, på selve jobbet osv. Hvis du vil opnå noget og have succes i dagens samfund, så skal du kunne præstere og levere resultater på rette tid og sted. Derfor er det også vigtigt at elever der kæmper med eksamensangst får hjælp til at lære at håndtere sig selv i pressede situationer, så de kan få opfyldt deres drømme i livet.

Men at præstere er en ting, lige så vigtigt er det at have det sjovt på vejen dertil, og det kræver for nogens vedkommende at man får noget hjælp.

3. Hvordan påvirker eksamensangst elever?

Anna: Det er meget forskelligt. Nogle elever får eksamensangst så snart eksamen kommer på dagsordenen. Der er nærmest tale om en kronisk “eksamens tilstand”, hvor alt der knytter sig til eksamen, bliver forbundet med angst og ubehag. Det er først når eksamen er overstået, og karakteren er givet, at eksamensangsten slipper sit jerngreb. Hos nogle viser eksamensangsten sig først for alvor lige inden eksamen. Timerne op til, og minutterne lige inden eksamen, kan være utrolig lange og enerverende. For nogle kan ubehaget være så intenst, at de helt mister kontrollen over den situation, de befinder sig i. Det er eksempelvis ikke ualmindeligt at klappen går ned eller at de slet ikke får sagt det de havde forberedt sig på.

For andre igen er eksamensangsten mere lunefuld, idet den kan komme og gå, uden at følge et egentlig mønster. Mange vil også være mere modtagelig for eksamensangst, hvis der foregår store omvæltninger i deres liv, som gør dem sårbare.

4. Hvad er årsagerne til eksamensangst?

Anna: Årsagerne til eksamensangst kan være mange og komplekse, og der findes ikke en enkelt forklaring på, hvorfor nogle synes, det er legende let, mens andre synes, det er svært, ja, ligefrem angstfremkaldende at gå til eksamen. Men selv om årsagerne kan være mange og svære at få rede på, så ved vi i dag fra forskningen en hel del om, hvad det er for metoder, der på kortere eller længere sigt kan afhjælpe eksamensangst og stress.

5. Hvad kan der gøres?

Anna: Det vi i daglig tale refererer til som eksamensangst befinder sig på et kontinuum mellem let nervøsitet og den svære eksamensangst. Det lette nervøsitet, som også kaldes sommerfugle i maven er ofte en fordel for præstationen, i det den skærper vores opmærksomhed og får os til at anstrenge sig mere og dermed yde en bedre indsats. Modsat er den svære eksamensangst en meget voldsom tilstand karakteriseret af fysisk og psykisk ubehag, der påvirker selve præstationsevnen til eksamen.

Det er meget forskelligt, hvor påvirket elever er af eksamensangst, men som hovedregel vil jeg sige at hvis du kæmper med let til moderat nervøsitet, så kan du sandsynligvis nøjes med hjælp fra app’ens øvelser og værktøjer, men kæmper du med decideret eksamensangst, så vil det mange gange være nødvendigt at tale med en eksamens rådgiver, som kan hjælpe dig, med at få løsnet op for de tanker og følelser, der blokerer vejen for en god eksamen.

6. Har du oplysninger om, hvor mange elever der rent faktisk lider af eksamensangst i Danmark?

Anna: Det er svært at sige hvor mange der lider af eksamensangst. Den store efterspørgsel efter professionel hjælp og App’ens mange downloads fortæller dog om et voksende problem, som kalder på større interesse. Når man ikke ved, hvor mange der reelt kæmper med eksamensangst, hænger det blandt andet sammen med, at det er svært at afgrænse, hvornår der er tale om naturlig nervøsitet, og hvornår der er tale om decideret eksamensangst. De fleste kilder og undersøgelser peger dog på, at 30-40% af eleverne i en klasse oplever det, som jeg kalder hæmmende nervøsitet mens det er færre der har decideret eksamensangst.

7. 10.000 elever downloadede app’en Eksamensparat sidste år. Det viser at mange elever i Danmark kæmper med eksamensangst. Du og dit team har udviklet en meget nyttig app. Hvad kan app’en Eksamensparat hjælpe elever med?

Anna: I app’en ’Eksamensparat’ er der hjælp at hente til elever, der ønsker hjælp til at tage kontrol over nervøsiteten, så de kan præstere deres bedste til eksamen.

Ideen er, at eleverne selv skal sammensætte en værktøjskasse af øvelser, som passer til den enkeltes behov. App’en er altid lige ved hånden og har 30 øvelser, som bl.a. hjælper med at: dæmpe nervøsitet; præstere dit bedste; booste tro på egne evner; tage kontrol over perfektionisme; få mere kropslig ro og sikkerhed; stresse af, sove godt, holde fokus, m.m.

8. Hvornår skal man søge hjælp?

Anna: Alle kan få glæde af app’ens værktøjer også selvom man kun har lidt nervøsitet. Undersøgelser viser ligefrem at man kan hæve sine karakterer et helt niveau, hvis man arbejder med sit kropssprog og lærer at udvise selvtillid og fagligt overskud. Og de nyeste undersøgelser viser at det samme gælder, hvis man lærer at håndtere sin nervøsitet til selve eksamen. Så app’en kan hjælpe mange.

9. Hvis du skulle give en elev der er lige ved at træde ind i eksamenslokalet et godt råd, hvad skulle det så være?

Anna: Det er svært at give ét godt råd, fordi der findes lige så mange gode råd, som der findes personer med eksamensangst. Men hvis du tvinger mig, så ville jeg nok sige, at ‘accept af eksamensangst’ er et af nøgleordene. Man kan desværre ikke beordre sin eksamensangst væk og desto mere man forsøger, desto mere vil den fylde. Tryk avler som bekendt modtryk.

Man skal derfor acceptere eksamensangsten når den melder sig, det er ok den er der, for derefter helt bevidst at flytte sit fokus væk fra den. Hvis du står og skal ind af døren til eksamen skal du fokusere på din faglighed og blive der indtil eksamen er overstået.

10. Er der noget andet du gerne vil tilføje?

Anna: Ja, mange elever tror, at deres eksamensangst er en permanent tilstand, der vil følge dem resten af livet, og som de ikke kan gøre noget ved. Hvis de fastholder sig selv i denne tro, får de ikke gjort op med deres eksamensangst.

Hvis de derimod er indstillet på at få noget hjælp og gøre en aktiv indsats, har de gode muligheder for at få styr på angsten og måske i bedste fald slippe helt af med den.

Og så vil jeg selvfølgelig lige ønske pøj pøj til alle med de mundtlige eksamener!

Mange tak for samtalen! Held og lykke med alle StudyMinds aktiviteter.

Du kan også læse mere på www.studymind.dk.

Nyhedsbrev

Kontakt

Teglvænget 29
7400 Herning
Danmark

CVR: 32562078
Email: info@restudy.dk