10 råd til den mundtlige eksamen

Anna Stelvig fra StudyMind har lavet et blogindlæg, hvor du kan få 10 gode råd til den mundtlige eksamen.


Kære elever

De mundtlig eksamener nærmer sig og derfor har jeg samlet 10 råd som I kan gøre brug af til eksamen. Og husk at bruge app’en Eksamensparat, hvor der er hjælp at hente i tiden før, under og efter Eksamen.

Pøj pøj, med ønske om en god eksamen // Anna   

1. Førstehåndsindtryk

Lav en god entré. Hils på din lærer og censor, kig dem i øjnene og smil imødekommende. Du kender ikke din censor, og det giver et godt indtryk, når du hilser pænt.

2. Kom godt fra start

Det er vigtig at komme godt fra start. En god start vil sætte gang i en positiv cirkel, der kan bære dig gennem eksamenen. Tag derfor ordet, og vis, at du har styr på stoffet. Du kan eventuelt indlede med en disposition, det skaber en struktur for samtalen og signalerer fagligt overskud.

3. Sæt dig rank på stolen med fødderne solidt plantet i gulvet

Når man er nervøs, sidder man typisk og krymper sig sammen på stolen mens fødderne hviler på tæerne. Dette smitter af på følelserne og gør dig mere nervøs. Ret dig i stedet op, sæt begge fødder helt i gulvet og mærk at du har god kontakt til stolen. En god og stærk holdning udstråler selvsikkerhed og overskud.

4. Styr samtalen

Hvis det er muligt, så prøv at styre samtalen i den retning, du ønsker. Hvis der for eksempel er nogle særlige emner, teorier eller lignende, du gerne vil berøre, så drej samtalen i den retning. Vær kreativ, drag paralleller, se efter sammenhænge – og pludselig er du, hvor du gerne vil være.

5. Pauser

Husk, det er en naturlig del af almindelige samtaler, at man holder en pause for lige at tænke sig om. Det gælder også under eksamen. Hvis du har brug for en tænkepause, så sig det. Du kan eventuelt tænke højt i situationen. Det viser blot, at du reflekterer over spørgsmålet og måske oven i købet er god til at ræsonnere.

6. Tegn eller fortæl

Hvis du har lettere ved at få dit budskab frem ved at tegne/illustrere noget på tavlen eller på et stykke papir – så gør dét.

7. Forstår du ikke spørgsmålet?

Hvis du ikke forstår et spørgsmål, så bed dem omformulere det. Som oftest kommer der nogle yderligere stikord, som kan lede dig i den rigtige retning.

Hvis du stadig er i tvivl, så forsøg at svare alligevel. Det er bedre at forsøge end slet ikke at prøve. Husk på, at nogle forkerte svar ikke ødelægger din samlede præstation!

8. Kender du ikke svaret?

Hvis du bliver spurgt om noget, du ikke umiddelbart kender svaret på, så forsøg at købe dig mere tid ved at tale videre om noget, du kender til. Du kan for eksempel bruge sætningen: ”Jeg vil gerne vende tilbage til det spørgsmål, men lad mig lige først nævne…”.

9. Du kan det, du kan

Koncentrer dig om at formidle alt det, du kan, frem for at tænke på det, du ikke kan. Skulle det ske at du laver en fejl, så tag det med ro. Ret fejlen (hvis muligt) og tal videre om noget du kan og har øvet dig på. Det er i sidste ende det du kan, som din lærer og censor bedømmer dig på.

10. Mangler du noget?

Hvis du ved eksamenens afslutning kan se, at du mangler at formidle eller nævne nogle af de guldkorn, som du havde forberedt dig på, så fortæl endelig din underviser, hvad du gerne ville have berørt, hvis du havde haft mere tid. Det kan være emner, teorier, perspektiver, eller hvad der nu er relevant.

Pøj pøj, Anna

Nyhedsbrev

Kontakt

Teglvænget 29
7400 Herning
Danmark

CVR: 32562078
Email: info@restudy.dk